in ,

Potong Kaki? Beranilah Buat Ni…

Sumber Gambar: http://www.ezdiet.com.my

Makanan dan minuman kebanyakkannya mempunyai gula, sebab itu adalah perasa yang sedap dan menaikkan lagi selera makan. Sekarang pun banyak betul-betul kedai desert yang sedang pesat membangun, kalau tak pergi singgah kadang terliur tapi #Lunagirls kita perlu elakkan pengambilan gula yang berlebihan untuk kesihatan kita. LUNARIA nak share sedikit bagaimana cara menggurangkan gula dalam kehiudpan seharian kita.

KURANGKAN NASI

via GIPHY

Mesti korang macam tertanya apa kena mengena nasi dan gula, sebab nasi ialah makanan ruji bagi Malaysian. Kadang tak makan sehari hidup jadi hambar semacam, tak salah tau nak makan nasi tapi mesti terkawal jangan berlebihan sebabnya nasi putih mempunyai kadar glimesik yang tinggi dan boleh mainkkan kadar gula dalam darah. Nampakkan kaitannya?

BERHENTI MINUM AIR KARBONATE

via GIPHY

Kalau nak tahu pengambilan gula dalam kehdiupan seharian kita adalah hanya 6 sudu teh ataupun 25 gram je. Kandungan gula yang tersorok dalam minuman berkarbonat amat tinggi dan ianya langsung tidak memberi kebaikkan pada kesihatan. Jadi jangalah sesekali terpedaya dengan zero or no sugar minuman carbonate tu.

BACA LABEL MAKANAN

via GIPHY

Pernah tak sebelum membeli sesuatu tu, kita baca lebal yang tertera dibelakangnya. Mesti tak pernahkan? Sepatutnya kita perlu membacanya dulu sebelum membeli sebab dibelakang tu akan memberi segala details mengenai ingredient barang tersebut. Jangan nampak halal je terus beli tau, kesihatan perlu jaga ye.

CARI PENGGANTI

via GIPHY

Terdapat pelbagai product yang boleh mengantikan makanan favorite harian korang, antaranya seperti peanut butter… kalau sebelum ni kita beli peanut butter yang mengandungi gula yang tinggi apa kata sekali sekala kita beli original peanut butter sebab di dalamnya tiada kandungan pengawet.

BUAH BUAHAN

via GIPHY

Kalau selalu kita tengok movie sambil makan snek apa kata sekali sekala kita tukar dengan buah-buahan. Ia bukan sekadar menyegarkan malah memberikan kita quantity gula yang cukup dan berkhasiat sbb glukos daripada buah-buahan adalah lebih elok dari manisan buatan macam dessert tu.

Mudah bukan? Korang boleh mencuba buang tabiat ambil gula berlebihan dengan tips yang LUNARIA bagi ni, tak boleh buat semua pun takpe nanti lama-lama korang akan terbiasa. Masa muda ni lah korang kena jaga kesihatan, jangan baru berapa tahun dah kena kencing manis, darah tinggi hmm.

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

Selalu Restart Phone Buat ‘Nyawa’ Lebih Lama!

Apa Beza 4 Jenis Gajet Untuk Mendengar Ni?